Innan, under och efter du skapar nytt innehåll
Steg 1: Vad ska sidan innehålla?
Innan du skapar din nya sida i WordPress, ska du planera ditt innehåll. Vad är sidans syfte? Vad ska besökaren göra på sidan? Förtjänar sidan sin existens? Vad ska sidan heta? Det enklaste sättet att få svar på dessa frågor, är genom att fylla i mallen för strategisk innehållshantering.
Steg 2: Skapa en skiss av sidans struktur
När du vet sidans syfte, är det dags att börja strukturera sidan. Strukturen beror såklart på vilken sidmall sidan behöver ha. Titta gärna på andra sidor som använder samma sidmall för inspiration.
Ta hjälp av blocköversikten för att få inspiration till vilka block som ska bygga sidan.
Steg 3: Fyll sidan med innehåll
Läs vidare om hur du skapar en sida eller ett evenemang:
Steg 4: Bocka av checklistan
En checklista för en tillgänglig sida, som är bra för nya eller oerfarna redaktörer att kolla igenom innan man publicerar en sida. Detta är en sammanfattning av redaktionella punkter att checka av, som vi på Knowit gjort utifrån kraven i DOS-lagen. Dessa kommer mest troligt också gälla för LTTP-lagen.
- Min sida har en tydlig målgrupp
- Sidans budskap/syfte är tydlig, det är tydligt vad målgruppen kan göra/hitta på min sida.
- Namnet på min sida är tydlig och unik, det finns ingen annan sida med samma namn och url.
- Jag har en ingress som sammanfattar innehållet på sidan.
- Jag har använt ett enkelt och rakt språk.
- Jag har formaterat min text med mellanrubriker och listor för att min sida ska vara lättare att läsa.
- Mina mellanrubriker och listor är gjorda med formatmallarna
- Mina länkar går att läsa och förstå utan omgivande text.
- Jag har bara med dokument när innehållet inte går att lägga in direkt på sidan. De dokument som jag behöver ha är tillgängliga pdf:er.
- Jag har förklarande texter (alt-texter) och bildtexter till bilder och filmer.
- Jag kan förstå filmens budskap lika bra om jag
1. stänger av ljudet (filmen är ljudtolkad), eller
2. blundar (filmen är syntolkad).